Ricoh WG-80 recension: En tuff kamera i fel arbetslinje

Ricoh WG-80 Review

Ricoh WG-80 är en intressant möjlighet eftersom den har en mycket hållbar konstruktion som är extremt vattentät och krosssäker, plus den har förmågan att optiskt zooma och ta makrofoton. På pappret finns det mycket att gilla.

Peka-och-skjut-kameror med ett pris på några hundra dollar är inte döda än, och alltmer kommer de i form av vad vi ser med Ricoh WG-80. För att tydligare skilja från smartphones erbjuder denna genre av vattentäta kameror högre skydd, bättre zoomfunktioner och några extra funktioner som inte är lätta att kopiera i mobila enheter.

Låt oss ta en titt på WG-80 och avgöra var dess potential bäst realiseras.

Bygg kvalité

Ricoh WG-80 mäter 4,8 tum bred, 2,4 tum hög och är 1,2 tum som tjockast. På vågen väger den 6,8 ounce (195 gram) med både batteriet och SD-kortet installerat. Kombinationen av storlek och vikt ger ett intryck av hårdhet eftersom det är lite tyngd.

Ricoh WG-80

Utsidan är huvudsakligen gjord av texturerad plast som känns bra i händerna, och det finns en metallplatta som spänner över framsidan som ska ge extra hållbarhet. När kameran är blöt verkar det inte påverka greppet och det blir inte halt.

Tryckt på baksidan av kameran finns flera statistik om dess robusthet. WG-80 har testats för att vara vattentät upp till 45 fot (14 meter), krosssäker mot vikter upp till 220 pund kraft (100 kg), fryssäker till temperaturer så låga som 14 grader Fahrenheit (-10 grader Celcius) och stötsäker mot fall från en höjd av upp till 5,2 fot (1,6 meter). Det är säkert att säga att den här kameran kommer att hålla bättre än de flesta traditionella kamerahus när det kommer till olyckor och kan fortsätta att användas under fler omständigheter, som under vattnet, utan specialtillbehör.

Ricoh WG-80

En del av det som hjälper till att förtjäna dess seghet är att förutom knapparna finns det inga rörliga delar på utsidan. Även om Ricoh WG-80 har ett 28-140 mm f/3.5-5.5 optisk zoomobjektiv (motsvarande fullformat), sträcker den sig inte utanför det främre skyddselementet och rör sig bara inkapslat bakom det. Ur utseendet hålls frontelementet på plats med sex skruvar och en plastpanel, men det verkar inte som att Ricoh erbjuder ersättningsglas direkt till konsumenterna för att vara lätt utbytbara. Detta var överraskande för mig, och jag trodde säkert att jag skulle kunna hämta en billigt i händelse av skada som hur GoPro gör det.

LCD skärm

För övervakning finns ingen sökare inbyggd i kameran, så det är starkt beroende av att LCD-skärmen är bra. Tyvärr finns den här displayen inte på kamerans lista över styrkor. Det är 2,7 tum vilket känns trångt, och ännu värre, det är bara 230 000 punkters upplösning vilket gör att allt ser pixlat ut och du kan faktiskt inte säga om du har ett motiv i fokus förrän bilderna och videon är borta från kameran.

Ricoh WG-80 bak.

Det finns en antireflexbeläggning på skärmen, vilket åtminstone är lite användbart för visning i soliga förhållanden, men det kommer inte att eliminera problemet på ett sätt som en ljusare skärm kan hjälpa. I menyalternativen finns det ett läge för ”utomhusvisningsinställning” som inte är användbart för soliga förhållanden. Detta läge kan ställas in på -2, -1, Av, +1 eller +2.

Att använda -2 eller -1 är trevligt när det är mörkt, och du vill inte att skärmens ljusstyrka ska fulländas och förblinda dig. Av är standard, och +1 och +2 ändrar inte skärmens faktiska ljusstyrka alls jämfört med Av. Allt detta gör är att lätta upp den upplevda exponeringen och minska kontrasten på det som finns på skärmen, men det gör inte själva skärmens luminans ljusare. Det gör bara övervakning under soliga förhållanden värre än att lämna den på Off.

Bildkvalitet

Kameran är baserad på en 16-megapixel 1/2,3-tums baksidesbelyst CMOS-sensor. Eftersom det här är en peka-och-skjut-kamera, kommer jag att erbjuda referenspunkten att en iPhone 13 är på 12 megapixlar men använder en något större 1/1,9-tums bakre upplyst sensor. WG-80 tar endast JPEG-bilder, ingen RAW, och har ett ISO-intervall på 125 till 6 400.

Objektivet med 5x optisk zoom har en 28-140 mm ekvivalent brännvidd och använder 11 element i 9 grupper, varav 5 är asfäriska. Bländaren kan inte väljas manuellt, men det verkar som att i den breda änden är bländarintervallet f/3.5 till f/4.2, och i telefotoänden är det f/5.5 till f/6.6. Det här är ett mångsidigt zoomområde med tanke på att allt rör sig internt, och jag kan fånga en mängd olika bilder som har en annan känsla baserat på den valda brännvidden.

Ricoh WG-80 med 1x zoom.
1x zoom.
Ricoh WG-80 med 2,2x zoom.
2,2x zoom.
5x zoom.
Ricoh WG-80 ISO jämförelse.
ISO jämförelse. 100% beskuren.

När jag tittar på bildkvaliteten är jag inte imponerad av resultatet. Huvudproblemet är en märkbar brist på klarhet, och många detaljer tvättas bort vid vilken ISO som helst. Även för en person som vill fånga ögonblick i livet, inte nödvändigtvis fantastisk fotografering, tror jag inte att de skulle vara så nöjda med smutsigheten i människors ansikten och inte heller skulle de uppskatta vackra landskap och semesterbilder som är reducerade till färg och kontrast eftersom detaljen helt enkelt inte löses på ett sätt som vi förväntar oss 2022.

Jag menar inte att slå till WG-80 för hårt eftersom vi måste tänka på att den här kameran kostar 330 $. Men i en värld där många människor har kompetenta kameror på sina smartphones, finns det verkligen en förväntning om att en fristående kamera åtminstone ska vara lika bra, och jag tror inte att det är fallet här när det kommer till bildkvalitet . Ja, det här kommer att ha mer zoom och bättre hantering, men jag tycker att resultaten är lite svåra att älska.

Ricoh WG-80 exempelfoto.

Ricoh WG-80 exempelfoto.
HDR-läge av.
Ricoh WG-80 exempelfoto.
HDR-läge på.
Ricoh WG-80 exempelfoto.
Inspelad i porträttläge som är tänkt att få hudtonerna att se bäst ut.

I programläge kan jag manuellt ställa in ISO-känsligheten och ställa in exponeringsvärdet (EV) mellan -2 till +2, vilket är praktiskt. En sak som kan vara frustrerande med WG-80 är att många av bildinställningarna återställs till standard när kameran stängs av och sätts på igen. Dessa inkluderar EV, vitbalans, ISO och till och med Auto ISO-intervallet. Detta kan vara designat för att undvika förvirring med förstagångskameraköpare som leker och ställer in kameran på ett sätt och dagar senare blir förvirrade över varför deras foton ser blå ut med usel exponering. Som sagt, jag tycker att Ricoh bara borde ha låtit Auto Picture-läget hantera den här typen av användare och låtit dessa inställningar komma ihåg i programläge.

En av fördelarna med att använda WG-80 är dess extremt nära fokuseringsavstånd i makro- och digitalmikroskoplägen. I digitalt mikroskopläge kan den fokusera så nära som en centimeter och stöder optisk zoomning upp till 1,8x. I lådan till WG-80 finns ett ”makroställ”, som är en plastring som klämmer fast i änden av linsen. Den kan användas för att ställa kameran på en plan yta, med objektivet nedåtriktat, för att få stabila extrema närbilder.

Ricoh WG-80 exempelfoto.

Ricoh WG-80 exempelfoto.

Ricoh WG-80 exempelfoto.

Om du tror att det inte skulle komma något ljus igenom och därför vara omöjligt att fotografera på det här sättet, skulle du ha rätt om det inte vore för det faktum att kameran har sex inbyggda lysdioder som cirklar i änden av linsen för att belysa nära föremål. Dessutom låter ett menyalternativ mig finjustera ljusutbytet med fem intensiteter, och enligt Ricoh är det nu dubbelt så mycket ljusstyrka som sin föregångare. Konstigt nog kan jag inte ändra intensiteten i digitalt mikroskopläge, men det kan jag med vanlig makrofotografering.

Från mina tester är makroljuset inte tillräckligt starkt för att göra stor inverkan när det redan är måttligt ljus. Även i skuggan en solig dag skulle jag inte märka någon skillnad mellan makroljuset på och av om jag inte uttryckligen letade efter den mycket subtila skillnaden i skuggorna. Inomhus är skillnaden mycket mer påtaglig för makromotiv, och nedan är exempel tagna utan makroljus, med makroljus och med standardblixt.

Ricoh WG-80 exempelfoto.
Makroljusjämförelse. Av, makrolampa på (full effekt), vanlig blixt.

Makrobilder lider av samma problem som plågar vanlig fotografering på WG-80, att det inte är mycket detaljer som löses. Den kan fokusera nära, men att vara i fokus med den här kameran kan ibland betyda ”när det ser minst suddigt ut”. Även efter att ha ställt in kameran på ett stativ och använt två-sekunderstimern för att undvika kameraskakningar är jag inte nöjd med den smutsiga bildkvaliteten överlag. Den sweet spot för den här kameran verkar vara att fokusera från en armlängds avstånd till kanske 10 till 15 fot bort; när det inte är så nära ser man verkligen otydligheten, och när det inte är så långt bort smälts allt ihop och man får bara ett intryck av en scen.

Hård på utsidan, mjuk på insidan

Bortsett från problem med mjuk bildkvalitet, tror jag inte att jag skulle betrakta WG-80 som ett totalt misslyckande. Det är en enkel kamera att använda, den kan ta närbilder och har inbyggda makroljus för svagt ljus, och byggkvaliteten är gjord för att hålla. Kanske är det ett synfel. Det finns en jävla massa slumpmässiga kameralägen i den här saken och alla typer av ludd som distraherar från det faktum att detta förmodligen skulle göra en ganska bra arbetsplatskamera. En relativt billig kamera som inte slutar kommer att ha mer värde än en svagare kamera som tar enastående bilder.

Ricoh WG-80 exempelfoto.

Finns det alternativ?

Ett alternativ till WG-80 skulle vara Ricoh WG-6. Den här vattentäta peka-och-skjut-kameran kom ut i början av 2019 och har många av samma fördelaktiga komponenter som WG-80, såsom makrofunktionerna och sex LED-makroljus. Även om den är äldre ligger kameran väldigt nära i pris och har några uppgraderingar. På toppen finns det en dedikerad lägesratt istället för att trycka på en knapp och cykla genom en skärmmeny. Den är också 20 megapixel och kan spela in 4K-video. Den bakre displayen är en touch större på 3 tum mot 2,7 tum, men pixelupplösningen är mycket bättre på 1,04 miljoner punkter jämfört med 230 000 punkter.

För att höja budgeten till $450, finns det också Olympus Tough TG-6 att överväga. Nackdelarna med den här kameran kan vara att den är på 12 megapixlar, inte når så långt i telefotoänden och att makroljuset är ett tillägg på 100 $. Det finns dock gedigna förbättringar som erbjuds också: den kan ta RAW-foton, bländaren öppnar upp till f/2 i den breda änden, den har 25 fokuspunkter i stället för 9, och den kan göra 20 bilder per sekund kontinuerlig fotografering för upp till 14 RAW-ramar eller obegränsade JPEG-bilder tills kortet fylls. Den har till och med ett Pro Capture-läge för att få fem bilder innan du trycker på avtryckaren. När det kommer till seghetsfaktorer som vattentätning, dammskydd, krossskydd, frysskydd och stötsäkring, matchar TG-6 eller något överskrider WG-80.

Slutligen, lite utanför produktkategorin men ändå värt att nämna är den pålitliga GoPro HERO 10. Som en actionkamera kommer den inte att kunna zooma till någonstans i närheten av en 140 mm-motsvarighet som Ricoh. Kameran är dock ganska hållbar för de flesta och kan gå under vattnet upp till 33 fot (10,1 meter). Stabiliseringen och 5,3K 60p-videon blåser också av vad WG-80 erbjuder. Vid publiceringstiden var HERO 10 till försäljning för $400, vilket är $70 mer än WG-80.

Ska du köpa den?

Nej, inte för konst. Ricoh WG-80 kommer förmodligen inte att räcka för dig om du siktar på en kamera som tar de bästa bilderna. Med det sagt kan jag fortfarande se nyttan i att ha en sådan här kamera för att dokumentera och arbetsrelaterade uppgifter, vilket utan tvekan är ett mål för Ricoh.

.