Canon EOS R10 recension: Kraftfull prestanda till ett överkomligt pris

EOS R10

Canon EOS R10 är liten men mäktig, med ett avancerat autofokussystem, förmågan att ta 15 bilder per sekund med sin mekaniska slutare och en helkroppslig APS-C-upplevelse.

Canon släppte både EOS R10 och EOS R7 samtidigt i maj. EOS R7 hade med rätta förväntningar att uppfylla eftersom det är den avancerade modellen, och folk har verkligen njutit av kamerorna i 80D-, 90D- och 7D-serien som den i princip ersätter. Den andra kameran, EOS R10, ersätter de lägre Rebel DSLR:erna, och även om det alltid är fantastiskt att se stegvisa förbättringar i det här området, tror jag inte att någon förväntade sig att Canon skulle gå in så här hårt.

Bygg kvalité

Canon EOS R10 antar en kompakt formfaktor samtidigt som den tydligt är tänkt att ligga bekvämt i handen. Den är 4,82 tum bred (122,5 millimeter) gånger 3,46 tum hög (87,8 millimeter) och 3,28 tum djup vid greppet (83,4 millimeter). Att ha ett bra grepp gör stor skillnad eftersom det i hög grad påverkar den taktila upplevelsen av att använda en kamera, och med tanke på den totala storleken här gjorde Canon ett fantastiskt jobb.

Formen och djupet är bra, men för mina händer önskar jag att den var lite högre och att det fanns mer utrymme mellan greppet och linsen för utrymme. Ett tillbehör som skulle lösa båda problemen är en greppförlängning som den för EOS RP. Detta skulle lägga till den höjd som behövs, och jag skulle kunna vinkla mina fingrar bättre så att ett större fysiskt mellanrum inte skulle behövas.

Canon EOS R10 kamera.

Canon EOS R10 kamera.

Med batteriet och minneskortet i kameran väger EOS R10 cirka 15 ounces (429 gram). Det är väldigt lätt i händerna, vilket ibland kan leda till känslan av billig kvalitet. Jag måste dock gå tillbaka till känslan av greppet plus det strukturerade gummimaterialet som används i hela kroppen som gör att den inte känns låggradig. Någon på Canon förstår verkligen prioriteringar för användarupplevelsen när det bara finns begränsade saker som kan uppnås till ett pris på 980 USD.

Layouten har en snygg lutande slutarknapp som är typisk för Canon-kameror, en främre och bakre ratt för att styra ett par olika exponeringsmetoder, multi-controller joystick för att flytta fokuspunkter snabbt och en användarprogrammerbar fyrvägs D-pad . Det finns en dedikerad AF/MF-omkopplare på framsidan med en annan programmerbar knapp.

Canon EOS R10 kamera.

Både LP-E17-batteriet och enstaka UHS-II SD-minneskortplats är inrymda genom en lucka längst ner på kameran. Till skillnad från alla andra kamera i EOS R-serien känns batteriluckan relativt billig och har inget fjädergångjärn som håller dörren öppen när den är olåst och istället bara klaffar runt. Det har inte gjorts något som helst försök att vädersäkra den här posten heller, så jag behövde vara försiktig med var jag ställde ner kameran.

En sak som saknas i denna design är ett tredje hjul för att slutföra alla tre aspekterna av direkt exponeringskontroll: slutartid, bländare och ISO. Istället för en tredje urtavla får vi en D-pad som erbjuder fler anpassningsmöjligheter, så det finns åtminstone en avvägning.

Jag säger något eftersom knappanpassning med vilken Canon-kamera som helst är frustrerande med artificiellt begränsade alternativ, men det är ännu värre med EOS R10. Till exempel är en av de viktigaste knappanpassningarna vad Canon-kameror kallar “registrera/återkalla fotograferingsfunktion”. Det är här jag kan hålla en knapp, och flera valfria kamerainställningar växlar direkt till något annat jag förprogrammerat.

Använder du en långsam slutartid för ett stilla motiv, men plötsligt blir det snabb action? Den här anpassade knappen kommer att fånga det flyktiga ögonblicket genom att växla till en snabb slutartid och kanske automatisk ISO istället för full manuell. Du hittar den på den 500 dollar dyrare EOS R7, men inte här. Det är inte så att de potentiella köparna av den här kameran ens skulle lära sig den skillnaden genom någon av Canons marknadsföring, så vad i hela friden är poängen med att godtyckligt straffa ägare med större begränsningar av anpassningar?

Canon EOS R10 exempelfoto.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Bildkvalitet

Canon EOS R10 använder en nyutvecklad 24,2 megapixel APS-C-sensor och bildprocessorn DIGIC X. Det finns ingen inbyggd bildstabilisering i denna modell, så extra stabilisering skulle behöva komma från objektivet som används (Canon kommer att sätta “IS” i objektivets namn för enkel referens).

Genom att använda R10 under en längre tid, tycker jag att ISO-känslighet är nästan det enda som verkligen behöver hållas i schack. Det påminner mig om när jag ägde 7D Mark II, och allt över ISO 800 skulle falla isär. Beroende på vad motivet är och om fina detaljer är kritiska börjar bildkvaliteten snabbt försämras när ISO höjs. Det finns många saker att njuta av med den här kameran, men att fotografera när ljuset är mjukt är inte dess styrka.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Sensorns dynamiska omfång är ganska bra på att bevara data i skuggorna men verkade inte vara lika bra på att få tillbaka höjdpunkter. Även om exemplet nedan är väldigt tungt, visar det att mycket textur tas ut ur de mycket mörka områdena. Några av höjdpunkterna gick inte att återhämta sig helt, men det gjorde inte heller någon blockig röra.

Canon EOS R10 exempelfoto.
Originalfoto.
Skugga och markera återhämtning.

Den här kameran kan göra 15 bilder per sekund med den mekaniska slutaren, vilket vida överträffar vad andra har gjort i den här prisklassen. Varje bit hjälper till med ämnen som små fåglar som rycker runt och ständigt är i rörelse, och jag uppskattar vad Canon har gjort här. Kameran kan också göra 23 bilder per sekund med den elektroniska slutaren, men eftersom detta inte är en staplad sensor blir det en uttalad rullande slutareffekt med snabbrörlig handling.

Rullande slutareffekt av R10 som visas med bollen som sparkas och spelarens sko och ben.

Autofokus

Autofokusen på EOS R10 är en av de saker jag gillade mest. Den har Canons Dual Pixel CMOS II AF-system med 651 fasdetekteringspunkter. Canon hävdar att den har ärvt sina smarta funktioner från $6 000 EOS R3 men inte nödvändigtvis hastigheten eftersom den inte har en baksidesbelyst staplad sensor. Den har häpnadsväckande intelligent ämnesigenkänning för människor, djur (inklusive fåglar) och fordon och kan börja spåra var som helst i bilden.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Jag fann att tillförlitligheten hos förvärvsstansning var långt över sin klass. Det har funnits ett antal gånger när jag ser en fågel eller en hund skymd bakom något annat, och jag förväntar mig inte att kameran har tillräckligt tydlig identifiering av motivet, men den lyckas ändå lista ut det och placera en fokusspårningsruta runt ögat. Å andra sidan, att försöka hitta motiv i ramen kan få fram falska positiva resultat då och då. För detta kan jag tillfälligt inaktivera ämnesspårningen, manuellt välja en spårningspunkt antingen med multikontrollen eller genom att trycka på skärmen och följa ett ämne på det sättet.

Autofokusinställningarna är robusta för en entusiastkamera. Det finns sex sidor med menyinställningar bara för autofokus, inklusive sätt att ändra dess beteende i alla möjliga olika scenarier. Det finns till och med tre anpassningsbara fokusområdesalternativ där jag kan bestämma exakt hur bred och hög zonen ska vara.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Batteri-liv

LP-E17-batteriet är en mindre storlek och används i Canon Rebel-serien och EOS RP. Jag brukar ta ett par sessioner med fotografering från ett batteri med några timmar per session. Det är bättre än jag förväntade mig baserat på dess storlek och den prestanda jag får ut av den här spegellösa kameran. För video testades det för att spela in cirka 50 minuter av 4K 30p-material innan det tömdes.

En sak som jag tycker är förvirrande är hur kameran rapporterar batteritid. Det finns tre staplar av batteritid för en full laddning, men när jag tappar förbi den andra stapeln kommer kameran att visa en blinkande röd batteriikon med en stapel kvar. Så det är i princip bara två steg av batterilivslängden som rapporterats före det tredje steget, vilket avslöjar att det är mycket nära att dö. Ingenstans på kameran, inte ens i batteriinformationsmenyn, kan vi se hur många procent batteri som finns kvar för lite mer klarhet.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Kom för priset, stanna för hastigheten

Canon EOS R10 är en kamera som fyndar. Ibland svajar det kraftigt till fördel för sin användare, men ibland svajar det till förmån för att spara på produktionskostnaderna för att hålla priset lågt. Som naturfotograf är mina personliga favoritaspekter med den här kameran dess intelligenta autofokuseringssystem som presterar bättre än vissa kameror som kostar tusentals mer, och kontinuerlig fotografering med 15 bilder per sekund utan nackdelar. Som sagt, det finns så många andra aspekter av kameran att den gör lika bra eller bättre än vi vanligtvis ser runt $1 000 att jag i princip bara skulle behöva recitera specifikationen för att visa allt som finns att gilla.

På baksidan finns det ingen bildstabilisering i kroppen, hanteringen är lite trång, den elektroniska slutaren kan vara bättre att ignorera för action, och det finns vissa hicka i användbarheten som begränsade anpassade knappalternativ och avsaknaden av en tredje ratten för direkt kontroll över exponeringstriangeln. Men många av nackdelarna har inte så stor inverkan när jag tänker på alla de ovan nämnda positiva som kommer för $980.

Canon EOS R10 exempelfoto.

Finns det alternativ?

Vid sidan av EOS R10 släppte Canon även EOS R7, som är en annan APS-C-kamera som kostar 500 dollar mer. Den kameran har en lite annorlunda kroppsdesign som är lite större och tar ett större batteri. Den har också två UHS-II SD-kortplatser istället för en, har inbyggd bildstabilisering, en snabbare maximal slutartid, förbättrad autofokus vid svagt ljus, en sökare med högre upplösning och bakre LCD-skärm, bättre videoalternativ och en hel del av vädertätning. R10 är en helt okej kamera, men med R7 kommer det att ta längre tid innan du stöter på väggar av begränsningar.

Ska du köpa den?

Ja. Canon EOS R10 höjer standarden avsevärt för APS-C-kameror i denna prisklass.

.