Canon EOS R10 anmeldelse: Kraftfuld ydeevne til en overkommelig pris

EOS R10

Canon EOS R10 er lille, men mægtig, med et avanceret autofokussystem, evnen til at optage 15 billeder i sekundet med dens mekaniske lukker og en APS-C-oplevelse for hele kroppen.

Canon udgav både EOS R10 og EOS R7 på samme tid i maj. EOS R7 havde med rette forventninger at indfri, da det er den avancerede model, og folk har virkelig nydt 80D-, 90D- og 7D-seriens kameraer, som den stort set erstatter. Det andet kamera, EOS R10, erstatter de laveste Rebel DSLR’er, og selvom det altid er fantastisk at se trinvise forbedringer i dette område, tror jeg ikke, nogen forventede, at Canon ville gå så hårdt ind.

Byg kvalitet

Canon EOS R10 antager en kompakt formfaktor, mens den stadig tydeligvis er beregnet til at ligge behageligt i hånden. Den er 4,82 tommer bred (122,5 millimeter) gange 3,46 tommer høj (87,8 millimeter) og 3,28 tommer i dybden ved grebet (83,4 millimeter). At have et godt greb gør en stor forskel, da det i høj grad påvirker den taktile oplevelse af at bruge et kamera, og i betragtning af den samlede størrelse her, gjorde Canon et vidunderligt stykke arbejde.

Formen og dybden er fantastisk, men for mine hænder ville jeg ønske, at den var en lille smule højere, og at der var mere plads mellem greb og linse til frigang. Et tilbehør, der ville løse begge problemer, er en grebforlængelse som den til EOS RP. Dette ville tilføje den nødvendige højde, og jeg ville være i stand til bedre at vinkle mine fingre, så et større fysisk mellemrum ikke ville være nødvendigt.

Canon EOS R10 kamera.

Canon EOS R10 kamera.

Med batteriet og hukommelseskortet i kameraet vejer EOS R10 omkring 15 ounce (429 gram). Den er meget let i hænderne, hvilket nogle gange kan føre til følelsen af ​​billig kvalitet. Jeg er dog nødt til at gå tilbage til fornemmelsen af ​​grebet plus det teksturerede gummimateriale, der bruges i hele kroppen, der gør, at den ikke føles lavkvalitets. Nogen hos Canon forstår helt sikkert brugeroplevelsesprioriteter, når der kun er begrænsede ting, der kan opnås til en pris på 980 USD.

Layoutet har en flot skrå udløserknap, der er typisk for Canon-kameraer, en front- og bagvælger til styring af et par forskellige eksponeringsmetoder, multi-controller joystick-kontrol til hurtigt at flytte fokuspunkter og en brugerprogrammerbar fire-vejs D-pad . Der er en dedikeret AF/MF-kontakt på fronten med en anden programmerbar knap.

Canon EOS R10 kamera.

Både LP-E17-batteriet og enkelt UHS-II SD-hukommelseskortslot er anbragt gennem en dør i bunden af ​​kameraet. I modsætning til alle andre kameraer i EOS R-serien føles batterilågen relativt billig og har ikke et fjederhængsel, der holder døren åben, når den er ulåst og i stedet bare klapper rundt. Der er heller ikke gjort noget som helst forsøg på at vejrbestandige denne post, så jeg skulle være forsigtig med, hvor jeg satte kameraet ned.

En ting, der mangler i dette design, er et tredje hjul til at fuldføre alle tre aspekter af direkte eksponeringskontrol: lukkerhastighed, blænde og ISO. I stedet for en tredje urskive får vi en D-pad, der tilbyder flere tilpasningsmuligheder, så der er i det mindste en afvejning.

Jeg siger noget, fordi knaptilpasning med ethvert Canon-kamera er frustrerende med kunstigt begrænsede muligheder, men det er endnu værre med EOS R10. For eksempel er en af ​​de mest essentielle knaptilpasninger, hvad Canon-kameraer omtaler som “registrer/genkald optagefunktion.” Det er her, jeg kan holde en knap nede, og flere kameraindstillinger efter eget valg skifter øjeblikkeligt til noget andet, jeg har forudprogrammeret.

Bruger du en langsom lukkerhastighed til et stillestående motiv, men pludselig er der hurtig handling? Denne brugerdefinerede knap vil fange det flygtige øjeblik ved at skifte til en hurtig lukkerhastighed og måske automatisk ISO i stedet for fuld manuel. Du finder det på den 500 $ dyrere EOS R7, men ikke her. Det er ikke sådan, at de potentielle købere af dette kamera overhovedet ville lære den forskel gennem nogen af ​​Canons markedsføring, så hvad i alverden er meningen med vilkårligt at straffe ejere med større begrænsninger på tilpasninger?

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Billede kvalitet

Canon EOS R10 bruger en nyudviklet 24,2 megapixel APS-C-sensor og DIGIC X-billedprocessoren. Der er ingen in-body billedstabilisering i denne model, så ekstra stabilisering skal komme fra det anvendte objektiv (Canon vil sætte “IS” i objektivets navn for nem reference).

Ved at bruge R10 over længere tid finder jeg ud af, at ISO-følsomhed er næsten det eneste, der virkelig skal holdes i skak. Det minder mig om, da jeg ejede 7D Mark II, og alt over ISO 800 skulle falde fra hinanden. Afhængigt af hvad motivet er, og hvis fine detaljer er kritiske, begynder billedkvaliteten hurtigt at forringes, når ISO øges. Der er mange ting at nyde ved dette kamera, men det er ikke dets styrke at optage, når lyset er blødt.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Sensorens dynamiske rækkevidde er ret god til at bevare data i skyggerne, men syntes ikke at være så god til at bringe højdepunkter tilbage. Mens eksemplet nedenfor er meget hårdhændet, viser det en masse tekstur, der bringes ud af de meget mørke områder. Nogle af højdepunkterne kunne ikke genvindes fuldt ud, men det skabte heller ikke noget rod.

Canon EOS R10 eksempelbillede.
Originalt foto.
Skygge og fremhæve gendannelse.

Dette kamera kan lave 15 billeder i sekundet ved hjælp af den mekaniske lukker, hvilket langt overstiger, hvad andre har gjort i denne prisklasse. Hver en smule hjælper med motiver som små fugle, der rykker rundt og konstant er i bevægelse, og jeg sætter pris på, hvad Canon har gjort her. Kameraet kan også lave 23 billeder i sekundet med den elektroniske lukker, men fordi der ikke er tale om en stablet sensor, er der en udtalt rullende lukkereffekt med hurtig bevægelse.

Rolling shutter-effekt af R10 vist med bolden, der sparkes, og spillerens sko og ben.

Autofokus

Autofokusen på EOS R10 er en af ​​de ting, jeg nød mest. Den har Canons Dual Pixel CMOS II AF-system med 651 fasedetekteringspunkter. Canon hævder, at den har arvet sine smarte funktioner fra $6.000 EOS R3, men ikke nødvendigvis hastigheden, da den ikke har en bagsidebelyst stablet sensor. Den har forbløffende intelligent genkendelse af emner for mennesker, dyr (inklusive fugle) og køretøjer og kan begynde at spore fra hvor som helst i billedet.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Jeg fandt pålideligheden af ​​anskaffelsesstans langt over sin klasse. Der har været et antal gange, hvor jeg ser en fugl eller en hund skjult bag noget andet, og jeg forventer ikke, at kameraet har tydelig nok identifikation af motivet, men alligevel formår det at finde ud af det og placere en fokus-sporingsboks. omkring øjet. På den anden side kan det at prøve så hårdt på at finde motiver i rammen få falske positive frem en gang imellem. Til dette kan jeg midlertidigt deaktivere emnesporingen, manuelt vælge et sporingspunkt enten med multicontrolleren eller ved at trykke på skærmen og følge et emne på den måde.

Autofokusindstillingerne er robuste for et entusiastkamera. Der er seks sider med menuindstillinger kun til autofokus, inklusive måder at ændre dens adfærd i alle mulige forskellige scenarier. Der er endda tre tilpasselige fokusområdemuligheder, hvor jeg kan bestemme præcis, hvor bred og høj zonen skal være.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Batteri liv

LP-E17-batteriet er en mindre størrelse og bruges i Canon Rebel-serien og EOS RP. Jeg får normalt et par sessioner værd af fotografering fra et batteri på et par timer pr. session. Det er bedre, end jeg havde forventet baseret på dets størrelse og den ydeevne, jeg får ud af dette spejlløse kamera. Til video blev den testet til at optage omkring 50 minutter af 4K 30p-optagelser, før den blev udtømt.

En ting, som jeg finder forvirrende, er, hvordan kameraet rapporterer batterilevetid. Der er tre bjælker med batterilevetid for en fuld opladning, men når jeg først løber forbi den anden bjælke, vil kameraet vise et blinkende rødt batteriikon med en bjælke tilbage. Så det er stort set kun to trin af batterilevetid rapporteret før det tredje trin, som afslører, at det er meget tæt på dødt. Intet sted på kameraet, ikke engang i menuen med batterioplysninger, kan vi se, hvor mange procent batteri der er tilbage for lidt mere klarhed.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Kom for prisen, bliv for hastigheden

Canon EOS R10 er et kamera, der gør gode tilbud. Nogle gange svajer det kraftigt til fordel for sin bruger, men nogle gange svajer det til fordel for at spare på produktionsomkostningerne for at holde prisen lav. Som naturfotograf er mine personlige yndlingsaspekter ved dette kamera dets intelligente autofokuseringssystem, som yder bedre end nogle kameraer, der koster tusindvis mere, og kontinuerlig optagelse på 15 billeder pr. sekund uden ulemper. Når det er sagt, er der så mange andre aspekter ved kameraet, at det gør det lige så godt eller bedre, end vi typisk ser omkring $1.000, at jeg i bund og grund bare skulle recitere specifikationsarket for at vise alt, hvad der er at kunne lide.

På bagsiden er der ingen in-body billedstabilisering, håndteringen er en smule trang, den elektroniske lukker kan være bedre stillet til at ignorere for handling, og der er nogle hikke i brugervenligheden som begrænsede brugerdefinerede knapmuligheder og manglen på en tredje drejeknap til direkte kontrol over eksponeringstrekanten. Men mange af ulemperne har ikke så stor indflydelse, når jeg overvejer alle de førnævnte positive ting, der kommer for $980.

Canon EOS R10 eksempelbillede.

Er der alternativer?

Ved siden af ​​EOS R10 udgav Canon også EOS R7, som er et andet APS-C-kamera, der koster 500 $ mere. Det kamera har et lidt anderledes kropsdesign, der er lidt større og tager et større batteri. Den har også to UHS-II SD-kortpladser i stedet for én, har in-body billedstabilisering, en hurtigere maksimal lukkerhastighed, forbedret autofokus ved lavt lys, en højere opløsning søger og bageste LCD-skærm, bedre videomuligheder og en god del af vejrforsegling. R10 er et helt fint kamera, men med R7 vil der gå længere tid, før du støder ind i mure af begrænsninger.

Skal du købe det?

Ja. Canon EOS R10 løfter i høj grad standarden for APS-C-kameraer i denne prisklasse.

.